Jupiler en Alpine Hearing Protection slaan de handen ineen. Het nummer 1 Belgische pilsmerk maakt zich dit festivalseizoen samen met Alpine Hearing Protection, de marktleider op het gebied van gehoorbescherming, hard voor de preventie van gehoorschade onder jongeren. Een landelijke campagne moet het bewustzijn van de gevolgen van hard geluid onder jongeren vergroten.

Bewust genieten
‘Bewust genieten’ is een belangrijk thema voor zowel Jupiler als Alpine Hearing Protection. Rik Blokland, Brand Manager bij Jupiler, licht toe: “Wij vinden het belangrijk dat bierliefhebbers genieten op een verantwoorde manier, ook op het gebied van gehoorbescherming. Gehoorschade is nog steeds een onderbelicht probleem, en daar willen we iets aan doen. We zien in Alpine de ideale partner. Het aankomende festivalseizoen biedt de perfecte aanleiding om deze samenwerking uit te rollen.”

Festivals en gehoorschade
Alleen al in Nederland lopen jaarlijks meer dan twintigduizend jongeren gehoorbeschadiging op. De grootste oorzaak is het niet dragen van gehoorbescherming, terwijl het gemiddelde volume bij een concert of festival al na 5 minuten tot een permanente gehoorschade kan leiden. Zonde, want een leuke tijd hebben kan volgens Jupiler en Alpine ook op een veilige manier. “Iedereen kent wel die vervelende piep in de oren na een concert of festival. Dit is een eerste signaal dat gehoorschade op de loer ligt. Een piep kan zelfs na één avondje uit al permanent zijn. Gelukkig is gehoorschade eenvoudig te voorkomen en je dag hoeft er absoluut niet minder leuk door te zijn. Met onze oordoppen, die zijn uitgerust met speciale akoestische filters, blijf je de muziek en je vrienden namelijk gewoon prima horen, terwijl je tegelijkertijd uitstekend beschermd bent. Die boodschap willen we bij jongeren overbrengen”, aldus Sjoerd Groot, Marketing Manager bij Alpine Hearing Protection.

Maat houden
Voor Jupiler en Alpine is het belangrijk om maat te houden. “Dat geldt voor een verantwoorde alcoholconsumptie, maar ook voor het gehoor. Wij hebben als wereldwijde bierbrouwer bijvoorbeeld al een heel duidelijke doelstelling om tegen 2025 20% van onze biervolumes te doen bestaan uit laag alcoholische en niet-alcoholische dranken. Met deze reden introduceren we landelijk Jupiler 0,0% en Jupiler Blue (3,3%). Nu komt er ook bij dat we gehoorschade willen tegen gaan op de festivals,” zegt Rik Blokland van Jupiler.
“De afgelopen jaren is de festivalganger zich bewuster geworden van de gevaren en risico’s van harde muziek.”, zegt Sjoerd Groot. “We zorgen ervoor dat we festivalbezoekers maat kunnen houden, ook wat betreft harde muziek. Met gehoorbescherming kun je zorgeloos genieten van muziek. Er zijn simpelweg geen redenen meer om geen oordoppen te dragen wanneer je naar een festival gaat.”

Landelijke campagne
Vanaf medio maart 2018 ligt de speciale Jupiler Proefbox bij ruim duizend Nederlandse supermarkten in de schappen. Op deze actieverpakking wordt verwezen naar een speciale landingspagina op de website van Alpine, waar deelnemers hun gegevens kunnen achterlaten. Op deze manier maken zij kans op een set op maat gemaakte oordoppen ter waarde van €119,-. Verder zal Jupiler op de Nederlandse festivals actief Alpine PartyPlug oordoppen uitdelen.

Met de samenwerking hopen Jupiler en Alpine Hearing Protection bij te dragen aan het terugdringen van het aantal mensen met een gehoorbeschadiging.

Meer info via www.alpine.nl.