Bumble, de women first social connection app met meer dan 40 miljoen gebruikers wereldwijd, kondigde gisterenavond tijdens een exclusief ADE diner in Amsterdam aan dat ze de krachten bundelt met de meest vooraanstaande platforms in de muziekindustrie om vrouwen aan te moedigen deel te nemen in de dance industrie. De eerste stap is om opkomende vrouwelijke dj’s de kans te geven om op te treden op Mysteryland 2019 en/of een plaat uit te brengen bij Astralwerks.

De muziekindustrie is nog steeds sterk gedomineerd door mannen: gemiddeld is er een loonkloof van 46%. Bovendien blijkt uit een onderzoek dat Pitchfork eerder dit jaar deed dat slechts 14% van de grote festival line-ups in 2018 vrouwelijk is. ‘Making Moves in Music’ is bedoeld om dit bewustzijn te vergroten en vrouwen daadwerkelijk de mogelijkheid te bieden de DJ-ruimte te betreden.

De eerste stap zetten in deze competitieve industrie is moeilijk, maar zeker lonend,” zegt José Woldring, directeur en oprichter van The Media Nanny, een van de meest vooraanstaande PR bureaus op het gebied van dance muziek. “Making Moves in Music gaat over het toegankelijk maken van de dance industrie voor opkomende vrouwelijke artiesten.

Met de campagne wordt niet alleen een poging gedaan om bewustzijn te creëren rondom de disbalans tussen mannen en vrouwen, ook wordt er actie ondernomen om deze balans te herstellen. Of je nou een producent of performer bent – Bumble wil graag jouw muziek horen.

Louise Troen, Vice President of international Marketing & Communications at Bumble zegt “Bumble’s missie is om een einde te maken aan de ongelijkheid tussen man en vrouw door vrouwen aan te moedigen om te doen wat ze willen. Deze boodschap – samen met campagnes die veranderingen willen teweegbrengen – is cruciaal om de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen tegen te gaan. We zijn ontzettend enthousiast om samen te werken met ID&T en Astralwerks, hierdoor kunnen wij deze unieke kans bieden aan vrouwen uit Nederland. We weten dat er zo veel talenten zijn, deze willen wij vinden en supporten.

Making Moves in Music Partners
ID&T, bekend van het organiseren van ‘s werelds grootste elektronische muziek festivals zoals Mysteryland, Sensation, en Tomorrowland, zal de winnaar de kans bieden om te performen bij Mysteryland. Daarnaast zal Astralwerks de winnaar tekenen bij hun label en creatieve, marketing en digitale steun bieden.

ID&T over de samenwerking: “Wij zijn al meer dan 25 jaar één van de toonaangevende festivalproducenten en juichen dit initiatief toe en zijn meer dan enthousiast om onze rol te spelen.We zijn blij om onze krachten te bundelen met gerenommeerde partners Bumble, The Media Nanny en Astralwerks en zijn ervan overtuigd dat echt talent wordt geselecteerd en krijgt de kans om te groeien in plaats van te proberen bepaalde geslachtquota te bereiken.

Astralwerks is super enthousiast over de samenwerking met Bumble, ID&T en The Media Nanny om nieuwe vrouwelijke dj’s te vinden. Iedereen van ons team zet zich in om de nieuwe talenten te steunen en hun visie aan de wereld te presenteren.” zegt Toby Andrews, General Manager.

Campagne informatie
Bumble is afgelopen september officieel gelanceerd in Nederland en Making Music Moves zal de eerste campagne zijn in Nederland – het vaderland van elektronische muziek en ‘s werelds beste dj’s.

De campagne zal zich als eerste focussen op Nederland, maar zal uiteindelijk ook uitbreiden naar Europa in 2019, met een ultieme visie om de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen die te zien is op hoofdpodia van festivals vandaag de dag.

Applicaties voor het initiatief zullen vanaf 3 december beschikbaar zijn. Meer informatie kan gevonden worden op www.bumble.com of door Bumble Netherlands te volgen op Instagram @bumblenetherlands.