Nederlandse festivals verkopen tickets met hulp van eigen fans

Paaspop liefhebbers verkopen meer dan 1700 extra tickets aan bezoekers

Steeds meer Nederlandse festivals zetten fans in als ambassadeur om extra tickets te verkopen. Bij We Are Electric, Indian Summer Festival, Decibel en Loveland gebeurde het al en nu trekt ook de organisatie van Paaspop op deze manier extra bezoekers. Fans van het driedaagse festival kunnen exclusieve ervaringen verdienen door zelf tickets te verkopen aan vrienden. De organisatie van Paaspop werkt hiervoor samen met Verve, het grootste ambassadeurs-programma voor de evenementenbranche wereldwijd.

Fans die hun vrienden aansporen om ook naar het evenement te komen. Dat is het idee achter Verve, hét nieuwe community-denken in de evenementenbranche.

“Onze ambassadeurs gaan niet voor geld, maar voor ervaringen zoals een exclusieve meet & greet, toegang tot het VIP-deck of het afschieten van een confettikanon. Dit kunnen ze verdienen door tickets te verkopen aan vrienden. We bieden festivals hiermee de mogelijkheid om een band op te bouwen met bestaande fans en tegelijkertijd nieuwe bezoekers te bereiken.”aldus Jaimy Kearney, Head of Sales Europe van Verve.

Lisa van de Ven (28), superambassadeur van Verve, heeft inmiddels 125 tickets verkocht. “Ik heb een groot netwerk en ik kan mensen overhalen door bijvoorbeeld op de earlybird korting te wijzen. Met de punten die ik als beloning krijg ben ik aan het sparen voor een persoonlijke dixie en een vriendenarea op de camping. Ik ben al hard op weg”, aldus Van de Ven.

Paaspop

Ook de bezoekers van Paaspop kunnen nu punten verdienen door tickets te verkopen aan vrienden. In de eerste maand tijd zijn op deze manier al meer dan 1200 extra tickets over de toonbank gegaan.

Lorenzo Toffolo, hoofd marketing van Paaspop Events: “Mond-tot-mond reclame is nog altijd de beste promotie die er is. Verve sluit met het platform aan op deze behoefte om niet meer afhankelijk te zijn van enkel traditionele marketing. Dit ambassadeurs- programma voelt goed, zo bieden we onze fans unieke voorpret.”

Extra bezoekersaantallen

Verve is wereldwijd succesvol gebleken. De afgelopen jaren werden via het platform al meer dan 500.000 tickets verkocht, door 150.000+ ambassadeurs, in meer dan 20 verschillende landen. Klanten van Verve zijn onder meer Live Nation, AEG, Bonnaroo, EDC, Lollapalooza Berlin, Sonar en iMotion.

“We zien dat kaartverkopen via Verve in het eerste jaar gemiddeld 3 tot 5 procent van het totaal aantal kaartverkopen beslaat. Dat kan vervolgens oplopen tot wel 10 tot 15 procent in het derde jaar”, aldus Jaimy Kearney. “Potentiële bezoekers zijn tot 72 procent meer bereid naar een evenement te gaan als zij een kaartje aangeboden krijgen via een ambassadeur. De reden dat mensen naar een event gaan is omdat hun vrienden er ook zullen zijn.

Verve

Verve, dat wereldwijd het grootste platform is voor sociale ambassadeurs in de evenementenbranche, werd in 2008 opgericht door de broertjes Callum en Liam Negus-Fancey. Het bedrijf werkt inmiddels samen met 500 evenementen, waaronder muziekfestivals, stadiontours, sportevenementen en live shows.